24 اکتبر 2022- مطالعه اخیرا منتشر شده در مجله ی Cardiovascular Diabetology نشان داده است که در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر(CAD)، نسبت هایپرگلایسمی استرس (SHR) به طور قابل توجهی با مرگ و میر در بیمارستان مرتبط است.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که SHR می تواند به طور موثر مرگ و میر در بیمارستان را در بین بیماران CAD، به ویژه برای بیماران مبتلا به پیش دیابت و دیابت پیش بینی کند.

در بیماران مبتلا به سندرم کرونری حاد (ACS)، ارتباط قوی بین هایپرگلایسمی استرس و نتایج بالینی ضعیف وجود دارد. SHR، اخیراً برای نشان دادن هایپرگلایسمی نسبی پیشنهاد شده است.

هایپرگلایسمی نسبی(نسبت هایپرگلایسمی استرس یا SHR) با تقسیم مقدار قند خون بیمار در زمان پذیرش بر میانگین گلوکز تخمینی حاصل از هموگلوبین گلیکوزیله بدست می آید. بین میانگین قند خون و SHR با بیماری بحرانی (مرگ در بیمارستان یا مراقبت های ویژه) ارتباطی وجود دارد. با این حال، مطالعاتی که به بررسی رابطه ی بین SHR و مرگ و میر در CAD می پردازند، محدود هستند. با توجه به این موضوع، دکترWei Xu  و تیم تحقیقاتیش از چین این مطالعه را برای روشن کردن ارتباط بینSHR  و مرگ و میر در بیمارستان در بیماران CAD انجام دادند.

محققان در این مطالعه، 19929 بیمار مبتلا به CAD را که در بیمارستان پکن بستری بودند، مورد بررسی قرار دادند. بیماران باeGFR (نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی) کمتر از 30 میلی لیتر در دقیقه، افرادی که داده های قند خون(HbA1c) آنها در دسترس نبود و بیماران مبتلا به سرطان از مطالعه خارج شدند. بنابراین، تجزیه و تحلیل نهایی شامل 8196 بیمار بود. بر اساس سه­ کهای SHR، بیماران به سه گروه تقسیم شدند: گروه T1 متشکل از 2732 بیمار با SHR کمتر از 0.725، گروهT2 متشکل از 2730 بیمار با SHR بین 0.725 تا 0.832؛ و گروه T3  متشکل از 2734 بیمار با SHR مساوی یا بیشتر از 0.832. مرگ و میر در بیمارستان نقطه پایانی اولیه در این مطالعه بود.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

·        نرخ کلی مرگ و میر در بیمارستان 0.91٪ (74 نفر) بود.

·        پس از تعدیل برای متغیرهای کمکی، SHR به طور قابل توجهی با مرگ و میر در بیمارستان در بیماران CAD مرتبط بود و خطر بالاتر مرگ و میر در بیمارستان (OR = 4.901) در گروهT3  در مقایسه با گروه  T1مشاهده شد.

·        در گروه T3 پس از تعدیل متغیرهای کمکی در تجزیه و تحلیل زیرگروهی، خطر مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به پیش دیابت و دیابت بیشتر بود.

·         در بین بیماران مبتلا به سندرم کرونری حاد، رابطه بین SHR و مرگ و میر داخل بیمارستانی و سندرم کرونر مزمن با نتیجه اصلی هماهنگ بود.

·          رابطه SHR و مرگ و میر در بیمارستان بصورت دوز-پاسخ بود و خطر مرگ و میر در بیمارستان زمانی که شاخص SHR بالاتر از 1.20 بود، افزایش یافت.

·        مساحت زیر منحنی SHR، برای پیش بینی مرگ و میر در بیمارستان در بیماران مبتلا بهCAD ، 0.741 بود.

محققان در نتیجه گیری خود نوشتند: در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب، SHR به طور قابل توجهی با مرگ و میر در بیمارستان مرتبط است. نسبت هایپرگلایسمی استرس ممکن است پیش بینی کننده موثری برای مرگ و میر داخل بیمارستانی در بیماران CAD باشد، به ویژه برای افراد مبتلا به پیش از دیابت و دیابت.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/stress-hyperglycemia-ratio-predicts-in-hospital-mortality-in-cad-patients-study-101179